Näin voit tukea itsearvostustasi!


Terve itsearvostus on tärkeä oman hyvinvoinnin kulmakivi ja auttaa selviytymään elämän erilaisista tilanteista.

Itsearvostus on jossain määrin pysyvä ominaisuus, mutta vaihtelee myös paljon sen mukaan, mitä elämässä kohtaamme. Työttömäksi jääminen, tulokseton työnhaku tai kurja kokemus työhaastattelusta ovat esimerkiksi asioista, jotka voivat latistaa itsearvostusta. Onnistumiset ja toisilta saatu kiitos ja tunnustus röyhistävät välittömästi rintaa. Entä, jos et saa sitä kiitosta ja tunnustusta, jota omasta mielestä ansaitsisit?

Onneksi mielemme on niin nerokkaasti rakentunut, että mielikuvat voivat korvata todelliset kokemukset. Aivot ottavat mielikuvat jokseenkin yhtä todesta, kuin jos asia olisi oikeasti tapahtunut. Mielikuvaharjoittelua käytetäänkin hyödyksi mm. urheilijoiden ja muusikoiden valmennuksessa.

Tee mielikuvaharjoitus,

Seuraavassa on mielikuvaharjoitus, jolla voit vahvistaa itsearvostustasi ihan itse. Se rakentuu kolmesta askeleesta.

Askel 1

sulje silmäsi ja kuvittele seisovasi tyhjässä huoneessa.

Askel 2

Kuvittele, että tuntemiasi ihmisiä saapuu huoneeseen yksi kerrallaan. He kävelevät luoksesi ja joko onnittelevat sinua tai kehuvat ja kiittävät sinua jostain, mitä olet tehnyt tai uurastanut.

Askel 3

Kun huone on täynnä, kuvittele juttelevasi kunkin kanssa aikaansaannoksistasi. Huomaa kiittää jokaista tuesta ja hyvästä palautteesta.

Ja mikä on tärkeää, kiitoksen aiheiden ei tarvitse olla mitään suuria saavutuksia, vaan niitä aivan tavallisia pieniä asioita, joita olet ja teet, ja joiden ansiosta olet juuri sinä.

Itsearvostuksen rakentuminen ei toteudu salamana, vaan vähitellen, kun toistat harjoitusta 10-20 minuuttia päivittäin. Laita siis pallo vierimään!

Aihe(et): Blogitekstit, oma urani Avainsanat: , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.